Amaránt

A szakrális gabona: a Föld egyik legősibb kultúrnövénye, tudatos termesztése 5-6000 évre nyúlik vissza. Amerika felfedezése előtt, az ott élő indiánok alapvető táplálékforrása volt, s fontos szerepet töltött be szertartásaikban. A "hódítók" betiltatták termesztését, s a '70-es évek közepéig csak eldugott indián falvakban ismerték. Napjainkban már Magyarországon is termesztik biogazdaságokban. Kiemelkedően magas az ásványianyag-, fehérje-, és rosttartalma. Az amarántmag lisztje ötször több vasat, hétszer több kalciumot és négyszer több cinket tartalmaz a búzalisztnél. Magas a magnézium tartalma (100 g amarántban felnőttek napi szükségletének 90 %-át fedezi) is, mely többek között az infarktus megelőzésében játszik szerepet. Jó B1 és E vitaminforrás, a többi gabonafélétől eltérően aszkorbinsavat is tartalmaz.

Felhasználása:

Szénhidráttartalmának 70 %-a keményítő, ezért kiválóan alkalmas kenyérsütésre. Az őrölt magot a búzaliszthez keverve 1:3 arányban jó minőségű, laza szerkezetű kenyér kapható. De felhasználható süteményekbe, palacsintába, pudingok készítéséhez is. A kipattogatott amarántmagot müzlikbe, levesekbe, vagy panírokba is belekeverhető.

Receptek:

Amarántkása: 2,5 pohár pattogatott amarántot felteszünk főzni lassú tűzön 7 pohár vízzel, 2 gerezd passzírozott fokhagymával, 2 közepes apróra vágott vöröshagymával. Sózzuk, s kevergetve sűrűsödésig főzzük. Tálalhatjuk pl. grillezett paradicsommal, kecskesajttal.

Krémleves amarántból: Zöldséglevest készítünk, melybe beleszórunk pattogatott amarántot (1 literhez 100 g), s 10 percig alacsony lángon főzzük. Közben vajon megpárolunk karikákra vágott vöröshagymát, ha van zöldhagymával is gazdagíthatjuk. Majd a párolt hagymát is beletesszük a levesbe 2 dl tejszínnel együtt, s még forraljuk kb. 10 percig. Ízesíthetjük borssal, szerecsendióval, s reszelt sajttal tálaljuk.

Amarántkeksz: A hozzávalókat ( 250 g amarántdara/pehely, 250 g búzadara, 250 g méz/cukor, 250 g szőlőbogyó/mazsola, 250 g mogyoró, 250 g dió, 5 tojás, 2 evőkanál kakaópor, 1 sütőpor, igény szerint tej, ízlés szerint fahéj, ánizs) könnyű tésztává dolgozzuk össze, s fél cm vastagságú korongokat készítünk, melyeket sütőpapírral kibélelt tepsibe helyezünk. Közepes hőfokon kb. 20 percig sütjük.

oldal elejére